איך מתמודדים עם גירעון בתקציב העסק?

 

בתקופת החגים עצמה בעל העסק מתמודד עם ימי עבודה חסרים של העובדים (בתשלום), עם הוצאות מיוחדות של מתנות לחג, שלא לדבר על זה שהלקוחות נסעו לתאילנד ועסקאות חדשות לא נסגרות.
כל זה יוצר פעמים רבות "בור" בתקציב העסק ועלול להוביל למשבר תקציבי, דבר מסוכן לעסק שחשוב לעצור בזמן.


אז מה עושים? עוברים לגור בסוכה וחוסכים את שכר הדירה?
גיל חפר, מנהל חטיבת שירותים עסקיים בקבוצת ביפר, מציע מספר פתרונות:


האם אנחנו בגרעון זמני או במשבר?
בעל עסק חייב לדעת מה קורה בעסק שלו ולראות את התמונה הגדולה.
אחת הדרכים היא להשוות את הביצועים והתזרים לתקופה המקבילה בשנה הקודמת ולשאול את עצמנו:
- האם יותר או פחות עסקאות נסגרו בתקופה זו לעומת השנה שעברה?
- האם המחזור שלנו גדל או קטן לעומת שנה שעברה?
- כמה לקוחות התעניינו במוצר שלנו לעומת השנה שעברה?
- האם הרווחים גדלו לעומת שנה שעברה?


אם אחד המדדים האלה הוא שלילי, ייתכן ואנחנו נמצאים במשבר וחשוב שנהיה מודעים לכך ונפעל כדי לשנות את המגמה.


מה לא לעשות:
- לא לסגור עסקאות במחירים לא רווחיים רק בשביל להכניס תנועה בתזרים.
- לא לדחות תשלומים לספקים – עלול להוביל לצבירת חובות ופגיעה במוניטין.
- לא לפנות למקורות מימון יקרים ואשראי לא משתלם.
- בקיצור, לא להיכנס לפאניקה, לנשום.


מה כן לעשות?
א. צמצום הוצאות:
1. להתאים את עצמנו למציאות ולתקופה - לקצץ בהוצאות איפה שאפשר.
כדאי לערוך בדיקה מעמיקה של החשבון העסקי וגם הפרטי, לבדוק הכנסות מול הוצאות ולצמצם הוצאות שאינן הכרחיות כרגע.
למשל, אולי אנחנו שוכרים משרד גדול מדי ואין לנו צורך אמיתי בו וניתן לשכור משרד קטן יותר או להשכיר חללים בשכירות משנה. אולי המשרד שלנו נמצא במיקום "יקר" מדי ואנחנו לא באמת חייבים לכתוב את המיילים שלנו משדרות רוטשילד בתל אביב, אל תפחדו לעשות שינויים.

2. בצעו סקר שוק ובדקו מחדש את כל הספקים שלכם.
בדקו גם את נותני השירות, ספקי האינטרנט, הסלולר, טכנאי מחשבים ואפילו את העמלות בבנק שלכם. יכול להיות שתקבלו הצעות משתלמות יותר שיחסכו לכם הרבה כסף בטווח הארוך, כך שכדאי להשקיע זמן בבדיקה והשוואה.

3. שימו לב עם מי אתם חותמים עסקאות!
בתקופה רגישה זו, לא כדאי להגיע למצב שבו אנחנו לא מקבלים תמורה עבור השירות/מוצר שלנו.
כדאי לבדוק עסקאות גדולות והתחייבות כספיות, להקפיד על הסכמים ברורים ומפורטים, ובמקרה הצורך גם לדרוש בטחונות ולוודא שללקוח יש "גב" כלכלי להתחייבויותיו. 

ב. הגדלת הרווחים והצבת מטרות:

הציבו לעצמכם מטרות כמותיות וברות השגה לשיפור הרווחים.
בכל פעם מחדש זה מדהים כמה הפעולה הפשוטה הזו של הצבת מטרות יכולה לחולל שינוי, אם לא נציב מטרות, סיכוי נמוך בהרבה שנגיע אליהן.

 

רעיונות לשיפור הרווחים:

  1. השיקו מבצעים מיוחדים, הציעו הצעה מיוחדת לתקופה מוגבלת בזמן וסגרו עסקאות מידיות.
  2. מצאו פלטפורמות שיווקיות זולות לפרסום ופרסמו בצורה ממוקדת מטרה וקהל – אינטרנט, רשתות חברתיות, קבוצות ופורומים, מודעות מפולחות בגוגל ובפייסבוק ורשימות תפוצה  - יכולים להניב לידים מיידיים וזולים יחסית.
  3. שיתופי פעולה – בחנו אפשרות של פרסום משותף עם ספקים ושיתוף פעולה עם עסקים בתחומים משלימים לעסק שלכם.
  4. בדקו את עצמכם – כמה מהפונים אליכם באמת מבצעים רכישה ומה יחס ההמרה. נסו לבדוק אילו מוצרים עובדים יותר ואלו פחות, אפשר אפילו לפנות למתעניינים שלא סגרו עסקה ולבדוק מה השתבש בדרך, ולשפר כמובן.
  5. פתחו את הראש וחפשו פלחי שוק חדשים, כאשר המטרה היא לבנות מגוון מקורות הכנסה בהמשך ולא להיות תלויים במקור או ענף אחד.


אין לכם רעיונות? השתמשו באנשים שסביבכם!

לקוחות:

נצלו את ההזדמנות ופנו ללקוחות הקיימים שלכם. שאלו אותם איזה מוצר נוסף הם היו רוצים לקנות דרככם, תופתעו מהרעיונות שתקבלו! נהלו שיחה ידידותית ונחמדה, שגם תחזק את הקשר האישי עם הלקוחות וגם תעניק לכם מידע יקר מפז.

עובדים:

בקשו מצוות העובדים להציע רעיונות לשיפור ההתנהלות, למוצרים חדשים, לפלחי שוק חדשים ולדרכי שיווק יצירתיות. כך תקבלו רעיונות נפלאים וגם תגיעו שלב אחד גבוה יותר בגיבוש צוות העובדים וגאוות היחידה.

לסיכום:
גרעון תקציבי הוא עסק מלחיץ, אבל כדאי להתרכז בפתרונות ולא בבעיה.
זכרו שגרעון, כמו כל משבר, הוא הזדמנות למציאת פתרונות חדשים ויצירתיים, לגדול, להתרחב, ולהגיע למקומות חדשים שלא הכרנו.

אז קדימה, לעבודה! נגמרו החגים...

למידע נוסף: ביטוח משכנתא

עבור לתוכן העמוד