15 טיפים להנעת עובדים

במרוצת השנים נכתבו אינספור תיאוריות, ספרים, מחקרים ומאמרים אקדמיים בנושא ההנעה הנעת אנשים בכלל, והנעה בעבודה בפרט.
החלטנו שאת סקירת התיאוריות נשאיר לשיעורים באוניברסיטה וניתן לכם כמה טיפים מעשיים לגבי הנעת עובדים.


1. מי אתה?
עובדים, ככלל בני האדם, שונים זה מזה. זו צריכה להיות נקודת המוצא החשובה ביותר.
אל תנסו להכליל נוסחאות על כלל העובדים, בדקו מה מפעיל כל אדם ומה הצרכים של כל עובד ועובדת.


 2. מה אני מצפה ממך?
עוד נקודת יסוד חשובה היא תיאום ציפיות ברור לגבי: הגדרת התפקיד, לוחות זמנים, תעדוף משימות ואף מדרגות שכר מעוגנות בחוזה מסודר.
עובד ייהנה יותר כאשר יפעל בסביבה בטוחה ובתחושה שעתידו ברור.


3. אפשר להציע לך.. כסף?
לצד סיפוק, אהבה למקצוע, אהבה לאנשים שאיתנו, משרד נעים,  ועוד סיבות לקום בבוקר לעבודה - רובנו רוצים וצריכים גם את השכר שבצידה.
אין ספק, שכסף הוא אלמנט חשוב ולו בזכות תחושת הסיפוק שעובד מקבל כאשר הוא חש מתוגמל כראוי בהתאם לכישורים והצרכים שלו.


4. כל הכבוד, מגיע לך בונוס!
הציבו יעדים ומטרות. עובדים מגיעים ליעד? נהדר! הם מקבלים בונוס.
הבונוס לא חייב להיות בכסף אלא יכול להיות כל דבר אחר שיעשה להם טוב.
(יום חופש בתשלום, כרטיסים להופעה, יום כיף וכו'). חשבו על זה כעל השקעה בעובד לטווח ארוך.


5. נעים לך?
חשוב מאד לשים לב ולהיות ערים לצרכים ולתנאים הפיזיים בעבודה.
האם יש לעובדים שלך מספיק אור? האם המחשבים עובדים כמו שצריך? האם לא קר או חם מדי?
אל תהססו לשאול מדי פעם את העובדים האם הם צריכים משהו, האם משהו מפריע להם, ואיך אפשר לשפר לדעתם את סביבת העבודה.


6. בוא ניפגש לקפה!
בהמשך לסעיף הקודם - ייתכן, ואף סביר ביותר להניח, שלעובדים שלך יש דברים שמפריעים להם והם אינם אומרים לך.
פגישות אישיות על בסיס קבוע, יכולות לייצר מקום בטוח בו ניתן לפנות אליכם.
תאמו מראש זמן עם העובד והקפידו לא לוותר על הפגישה (תמיד יהיה משהו יותר דחוף...)
חשוב בפגישה כזו לתת משוב לעובד, להגדיר מחדש מטרות וציפיות, אבל לא פחות חשוב, לשאול את העובד שאלות , לבקש משוב גם ממנו, ולהקשיב באמת. בסך הכל כולנו רוצים שיראו אותנו, יקשיבו לנו ויתייחסו לצרכים שלנו ולאמירות שלנו ברצינות.


7. בואו ניפגש!
מלבד פגישות אישיות, כדאי, ואף הכרחי, לנהל פגישות צוות של כל צוות העובדים.
אפשר אחת לשבועיים, או חודש, או אפילו אחת לחודשיים.
פגישות הצוות הן הזדמנות לקצת כיף (אל תשכחו את הכיבוד...), גיבוש הצוות, העצמת תחושת גאוות היחידה, וגם סיעור מוחות מקצועי בנושאים הבוערים.
להגברת הגיבוש – אפשר לשחק משחק חברה נחמד, לצחוק קצת ולהכיר טיפה יותר לעומק אחד את השני.


8. אז מה אתה אוהב לעשות?
לכולנו יש חלקים בעבודה שאנחנו פחות אוהבים לבצע.
לדוגמה, יש עובדים שאוהבים להתעסק בפרטים הקטנים, ונהנים לסדר ולארגן (נקרא להם אנשי האקסל...) ולעומתם יש עובדים שאוהבים להיות יצירתיים ולהרגיש עצמאיים, והחלק של התיעוד והסדר לא אהוב עליהם (נקרא להם אנשי הוורד...).
האם אתם יודעים מהם החלקים האלו אצל העובדים שלכם? מה מדליק אותם ומה הם ידחו "לאחר כך"? אם אתם לא יודעים, אז אולי הגיע הזמן לברר, ואם אתם יודעים - ייתכן ויש באפשרותכם לתת לעובדים לעסוק בעיקר במה הם אוהבים, ואת הדברים שהם פחות רוצים לעשות -  לתת לאדם אחר, להוציא למיקור חוץ ועוד.
וכמו הרבה דברים ביחסי אנוש: אם לא תשאלו איך תדעו?

 

9. נראה לי שזה יאתגר אותך...
אמרנו שחשוב להגדיר משימות ויעדים.  אבל צריך לשים לב לרף המשימות מבחינת קושי המשימה ותאריך ה'דד ליין'.
אם תגדירו משימה קלה מדי, תפגמו בהנעה של העובד.
אם תגדירו משימה קשה מדי או אפילו בלתי אפשרית - ייתכן ותייאשו אותו מראש!
לכן, הדרך הטובה ביותר היא לתת משימה מאתגרת אך אפשרית, כך שעמידה בה תספק את העובד ולא תהיה מובנת מאליה או בלתי אפשרית.


10. איך אתה אוהב לעבוד?
התאימו את אופן העבודה למי שעומד מולכם – יש עובדים שצריכים לקבל חלוקת משימות ברורה ומדויקת ויש עובדים שמעדיפים לקבל את האחריות להחליט בעצמם.
יש עובדים שיעדיפו להגיע מוקדם לעבודה ולצאת מוקדם, ויש כאלה שהשקמה לפני 10 בבוקר מכניסה אותם לדיכאון. היו גמישים וכל עוד זה לא מפריע למהלך העבודה ולהספק - קבלו את ההרגלים של העובדים שלכם.


11. מה מעניין אותך?
בעיקר בעידן של היום, כולנו מרגישים את הרצון להתפתח מקצועית ואישית.
כמנהלים עלינו להקצות זמן למידה, לבדוק עם העובדים מה הם רוצים ללמוד ולאפשר להם את הזמן ללמידה מקצועית, שתתרום מבחינת ההתפתחות המקצועית וגם ברמת ההנאה האישית, ובעקיפין למידה תתרום גם לרמה המקצועית של העסק.


12. מתי בפעם האחרונה אמרתי לך שאני אוהב אותך?
ברוב המקרים אנחנו לא נותנים מספיק משוב חיובי לעובדים.
סיבה אחת היא שיש מנהלים שמפחדים לצ'פר עובדים במילה טובה – "שלא יעלה לו השתן לראש".זהו משפט הפוך לחלוטין מרעיון הנעת העובד.
סיבה שנייה היא שהרבה יותר קל לנו לתת ביקורת שלילית, שהיא מעשית יותר (למשל לתקן טעות), מאשר לזכור לתת ביקורת חיובית מדי פעם.
עם זאת, כדאי להתאמץ ולזכור לתת גם מילה טובה. אנשים אוהבים לקבל משוב (אם אפשר, שיהיה חיובי אז זה אפילו כיף יותר). לפעמים חיוך, מילת עידוד, תמיכה ואוזן קשבת יעשו הבדל ענק בסביבת העבודה!


13. אפשר לתת לך ביקורת בונה?
חשוב לומר לעובד גם נקודות לשיפור ותיקון. ומה הקשר להנעה? שתפו את העובד בבעיה ושהוא יעזור לכם במציאת הפתרון. לקיחת האחריות מצידו תתרום למוטיבציה הפנימית באופן כללי ובפרט לשיפור אותה נקודה שיש לשפר.


14. את מי אני אוהב יותר? את כולם!
אף אחד לא רוצה להרגיש "פראייר" ולכם כמעסיקים לא בריא לייצר אצל עובד מסוים תחושה של עודף יחס או העדפה על פני האחרים.
יחס שוויוני, מתן הטבות באופן שווה ככל הניתן – כל אלו ועוד יעוררו מוטיבציה, יגבירו את עבודת הצוות ויפחיתו רעשים של מירמור, תחושות קיפוח או כעס.


15. אז מה שלומך?
אל תשכחו להישיר מבט, להתעניין בשלומם ובחייהם של העובדים, ובאמת לדאוג לרווחת העובד בתוך מסגרת העבודה וגם מחוצה לה.
עובד שמרגיש שרואים אותו, שמתייחסים אליו גם כאדם ולא רק כעובד, יהיה עובד שמח יותר ובעל מוטיבציה גבוהה יותר.

לסיכום:
כמו שאמרנו בהתחלה, חשוב לזכור שעובדים הם אנשים, כל אחד שונה ומיוחד, לא מומלץ "ללכת ראש בראש" ולהתנגד לרצונות ולהרגלים של העובד, גם אם הם שונים משלנו.
חשוב להעריך את הדברים הטובים והתחומים "החזקים" של כל עובד, לשאוף להעצים  ולחזק אותם, וגם לא לשכוח להגיד מילה טובה.
בשורה התחתונה, ככל שהעובד ירגיש יותר טוב ויהיה מרוצה ושמח, המוטיבציה שלו תגדל, יגדל הסיכוי לצוות יציב וקבוע, ויהיה נעים יותר בעסק שלכם.

כותבת המאמר: מירי בר, מנהלת מחלקת מכירות שירותים עסקיים בקבוצת ביפר

עבור לתוכן העמוד