איך להפוך תקופת שפל למקפצה עסקית?

 

 

העסק נכנס לתרדמת קיץ? זה הזמן להתעורר!
אין ספק שעסקים רבים מרגישים את הקיץ בכיס.

עצמאיים פעמים רבות מוצאים עצמם מבלים עם הילדים בחופשה במקום לעבוד – גם משיקולי כדאיות וגם כי לפעמים אין סידור לילדים ופשוט אין ברירה אחרת.
בנוסף, הלקוחות בחופש, עסקאות חדשות לא נסגרות והשוק בתרדמת קלה שנמשכת לעיתים עד "אחרי החגים".


אז מה עושים? איך מתמודדים?
להלן מדריך מעשי עם כמה רעיונות, מה כן אפשר לעשות כדי לנצל בחוכמה את הזמן הפנוי יחסית של חודשי הקיץ החמים, לשפר מערכות ולהכין את העסק לתקופת העומס הבאה:

  1. בחינת כספים  - חודשי הקיץ הם זמן מושלם לבדוק את העסק שלנו מבחינת תזרים, רווח והפסד, לבחון את הספקים איתם אנו עובדים. שינויים של ספקי אינטרנט, תקשורת ועוד, יכולים לחסוך לנו מאות שקלים כל חודש.
    כדאי גם לבדוק את המוצרים השונים שאנחנו מציעים ולנתח מגמות בשוק – באילו שירותים ומוצרים כדאי לנו להתמקד ועל אילו כדאי פשוט לוותר.
  2. שיווק – כן, דווקא עכשיו בדקו כיצד אתם יכולים לשווק את עצמכם. אפילו לא בדברים שעלותם גבוהה, אלא בדרכים יצירתיות שגוזלות בעיקר את זמנכם, כמו למשל: השתתפות בכנסים מקצועיים, חידוש קשרים עסקיים עם קולגות, פיתוח פרופיל עסקי ברשתות חברתיות, כמו פייסבוק ולינקדאין וחשיבה מחודשת כיצד להביא לשם לקוחות פוטנציאלים. 
  3. חידוש קשרים עם לקוחות – לא תמיד אנחנו שומרים על קשר עם הלקוחות שלנו – הפעילים והלא פעילים. זו הזדמנות נהדרת! רענון קשרים עם לקוחות בפגישה אישית (אפשר גם בבית קפה, אם אין משרד) יוצר הזדמנות לכמה דברים נפלאים: משוב על השירותים שלכם (והעובדים שלכם אם יש), אפשרות לרענן עסקאות ולהגדיל את סל המוצרים אצל הלקוח. יכול להיות שהעסקה שסגרתם בתחילת העבודה כבר לא מתאימה ללקוח וזקוקה לעדכון. שיחה כזו מאפשרת גם בחינה של דרכים נוספות לשיתופי פעולה ופיתוח עסקי.
  4. למידה – כל תחום הוא דינאמי ומצריך למידה מתמדת לשיפור. קחו את חופשי הקיץ כזמן מצויין להשתתף בכנסים מקצועיים (אולי יש משהו בחו"ל שישלב כיף עם עסקים ועם הוצאה מוכרת. במידה ויש לכם צוות עובדים, זהו זמן נהדר להכשיר גם אותם, לרענן את הקיים ולחדש את הידע הארגוני.
  5. נהלים בעסק – האם הכל מתויק אצלכם בעסק בדרך הטובה ביותר? האם כל מתעניין שמגיע מטופל בצורה הנכונה ביותר? האם נעשה מעקב על אפיקי השיווק, כדי לבחון מהיכן מגיעים הלקוחות הטובים ביותר? האם קיימים נהלי עבודה ברורים בטיפול בלקוחות? אם עניתם על אחת מהשאלות הנ"ל בדרך השלילה – זה הזמן להפשיל שרוולים ולהטמיע נהלים! כמובן שזה לא מספיק רק לכתוב את הנהלים, אלא יש להטמיע אותם בעסק. הטיפ שלי, אם יש לכם עובדים כדאי לבנות את הנהלים עם העובדים, כך שהם גם יתרמו מהניסיון שלהם וגם יתלהבו להשתמש בנוהל החדש.
  6. מפגשי נטוורקינג – בנוסף לכנסים עסקיים מקצועיים עליהם כתבתי קודם, אני ממליץ לנצל את הזמן ולהתארח בקבוצות נטוורקינג. בזמנים רגילים לא תמיד יש זמן ואפשרות, ודווקא עכשיו מתאפשר לכם להשתתף במפגשים, בהם ניתן להכיר אנשים ועסקים מעניינים – לתרום ולהיתרם!
  7. נכסים דיגיטליים – איך נראה האתר שלכם? האם העסק מדוור ללקוחות באופן קבוע במיילים? מה משדרת הנראות ברשתות חברתיות? האם החלטתם לכתוב בלוג ומאז הפסקתם לתחזק אותו? תקופה יבשה בעסק, היא זמן נהדר לשיפור הנראות שלנו ברשת והכנסת כל החידושים והשינויים שחלמנו עליהם. כמובן זהו זמן נפלא להשקיע בכתיבה של תוכן שיווקי ומאמרים אותם ניתן לפרסם ברחבי הרשת, להכין מראש ולתזמן למועדים שונים לאורך השנה.
  8. כיף - כן! גם לנוח ולהרפות צריך. זהו הזמן לבלות עם משפחה וחברים, לפנות זמן לבילויים ותחביבים ומדי פעם אפילו לישון עד מאוחר!


כותב המאמר: גיל חפר, מנהל חטיבת שירותים עסקיים בקבוצת ביפר.

עבור לתוכן העמוד