10 דרכים לקבלת החלטות בעסק

 

 

כבעלי עסקים ומנהלים, אנחנו נדרשים לקבל החלטות כל הזמן.
מהחלטות קטנות, כמו איזה טכנאי להזמין כשהתקלקל המחשב, דרך החלטות שיהיו בעלות משמעות לאורך זמן כמו האם לתת העלאה לעובד, ועד החלטות שישנו את פני העסק, כמו האם להכניס שותף לעסק, האם להתרחב ולקחת הלוואה וכו'.
לפעמים אנחנו מסתובבים עם התלבטות בראש ומתקשים להחליט במשך זמן רב, עד שההתלבטות  כבר מתחילה להשפיע עלינו לרעה ואפילו מפריעה לנו בעבודה.
כדי לעזור לכם במצבים שכאלה, קיבצנו עבורכם עשר שיטות שעוזרות לקבל החלטות.

1. טבלת יתרונות וחסרונות, זה עדיין עובד!

פתרון עתיק , מוכר ופשוט, אבל איכשהו אנחנו נוטים לשכוח את קיומו או פשוט מתעצלים להתיישב עם דף ועט ולכתוב ברגע האמת.
האמת היא שהפתרון העתיק הזה עובד מצוין עד היום. אין כמו לראות בעין בצורה ברורה, מה היתרונות והחסרונות של כל החלטה. פעמים רבות ההחלטה מגיעה אלינו כבר במהלך הכנת הטבלה.


2. החלטה על בסיס ניסיון העבר, אבל האם אנחנו באמת זוכרים?

נכון, ברור מאליו שכולנו לוקחים החלטות כל הזמן על בסיס ניסיון העבר. אם נרטבנו בגשם פעם אחת, סיכוי טוב שבפעם הבאה נחליט לקחת מטרייה... אבל זו לא הנקודה.
כדי שנוכל לקחת החלטה שמבוססת באמת על ניסיון העבר, ולא על האינטואיציה והזיכרון שלנו, חשוב לנהל תיעוד שוטף בעסק.
תיעוד מסודר של תיקי לקוחות, הוצאות, הכנסות, הצלחות, כישלונות, ספקים, עלויות, מחירים, תשלומים, שעות עבודה וכו' – יעזרו לנו לקבל החלטה בפעם הבאה.
לדוגמה: אנחנו רוצים להחליט מהו מוצר הדגל שלנו. אם ניהלנו רישום קבוע של מכירות, הוצאות והכנסות, נוכל לשלוף את הטבלאות, לבצע חישוב די פשוט ולהחליט בקלות.  

 
3. 
אינטואיציה, כן תחושת בטן.
יש אנשים שיזלזלו בה, ואפילו יזהירו אתכם מפניה, אבל האינטואיציה דווקא ממוקמת במקום גבוה ברשימה, כי רבים מאנשי העסקים המצליחים בעולם מדווחים, כי היא זו שמנחה אותם בחיים בכלל ובחייהם העסקיים בפרט. האינטואיציה היא סוג של כישרון, וחבל שלא להשתמש בו. במיוחד אם בעבר היא הוכיחה את עצמה אצלכם.


4. התייעצות עם הדרג הניהולי הבכיר בחברה

 אם אתם מתלבטים, היעזרו במנהלים שסביבכם. אלה שמתמודדים בעצמם עם קבלת החלטות ביומיום יוכלו להבין ולייעץ לכם מניסיונם.


5. התייעצות עם משפחה, חברים

אם למשל אתם מנהלים חברה לניו מדיה, ואילו הדוד שלכם הוא דייג, האם הוא יוכל לעזור לכם לקבל החלטה? יכול להיות שכן! אם אותו הדוד הוא חכם, ואתם מעריכים את דעתו, תתפלאו לגלות כמה דמיון יש בין לקוחות לדגים בים...
לפעמים הפתרונות היצירתיים ביותר מגיעים דווקא מהמקומות הכי בלתי צפויים!


6. אינטרנט!
אם ניתן (אם אין חיסיון בנושא ההחלטה או פגם מוסרי / מקצועי בהצגתה באופן פתוח) אפשר להשתמש ברשת: במדיה החברתית, קבוצות מקצועיות, פורומים ועוד.
היום ניתן למצוא קבוצה כמעט בכל נושא.
בפייסבוק, למשל, אפשר להצטרף לקבוצות מקצועיות סגורות, ואפילו סודיות.  וכך לשאול את מיטב המומחים בתחום מבלי להיחשף בשאלתכם לקהל הרחב, או בטעות ללקוחות שלכם.

 

7. התייעצות עם העובדים

העובדים שלכם ישמחו אם תתייעצו אותם ותשתפו אותם. יכול להיות שיהיה להם פתרון שלא חשבתם עליו או זווית ראייה אחרת. לפעמים העובדים הם אלה שבאמת מכירים את הלקוחות והצרכים מתוך העבודה היומיומית. גם אם הפתרון לא יגיע משם, בכל מקרה תעצימו את העובד שירגיש שמעריכים את דעתו, ותעצימו גם את תחושת עבודת הצוות בעסק.


8. סקר ללקוחות
סקרים חוסכים מאתנו להתלבט ולנחש ולנסות לצפות את העתיד.
סקר פשוט ללקוחות יכול לגלות לנו בדיוק מה הצעד הבא ולחסוך לנו לילות רבים ללא שינה...
סקרים הם כבר לא בעלות מטורפת כמו פעם. בעבר רק ארגוני ענק ופוליטיקאים יכלו להרשות לעצמם לסקור. היום, בעידן האינטרנט, סקרים הופכים לנגישים גם לבעלי עסקים קטנים והסקר הפך כלי עזר בסיסי שכל מנהל צריך להשתמש בו ככלי להסקת מסקנות עסקיות.

 

9. מחקר שוק / מתחרים
כשלוקחים החלטות הרות גורל, או כשמעורבים תקציבים גדולים, כדאי לדעת כמה שיותר ולשער כמה שפחות. מחקר עדכני של השוק שלנו והמתחרים יכול לגלות לנו הרבה ולשקף לנו את האמת.
יכול להיות שיש לנו רעיון גאוני באמת, רק שלא ידענו שיש עוד גאונים כמונו שכבר חשבו על זה...


10. יועץ אסטרטגי חיצוני
כן, לפעמים שווה לקחת עזרה מקצועית וחיצונית.
נכון, זה לא תמיד זול, אבל לפעמים שעה אחת עם יועץ מקצוען יכולה לחסוך לנו טעויות רבות, ולפתור לנו את ההתלבטות הזו שיושבת לנו על הראש כבר חודש!

 

לסיכום:

הדבר שהכי עוזר בקבלת החלטות הוא – להחליט! אחרי שעשינו כל מה שאפשר כדי לקבל את ההחלטה הכי טובה, הגיע הזמן פשוט להחליט. להחליט שמפסיקים להתלבט ולוקחים החלטה, גם אם היא שגויה.
לפעמים עדיף לקחת החלטה שגויה, ללמוד ממנה ולהתקדם, מאשר להישאר תקועים במקום מהפחד לשגות.

עבור לתוכן העמוד