דחיינות והחלטות לשנה החדשה

כולנו שואפים לשינוי, בין אם בתחום האישי, העסקי, התעסוקתי, החברתי או בכל תחום אחר שהוא רלוונטי עבורנו. כולנו גם יודעים שכדי לשנות עלינו לבצע פעולות, לטפל במשימות ולממש תוכניות. אלא שבפועל, למרות שאנחנו מבטיחים לעצמנו שנעשה ונפעל, אנחנו לא באמת מבצעים את הפעולות הנדרשות לשם השגת היעדים אותם קבענו לעצמנו. קוראים לזה דחיינות – אותה תופעה שגורמת לנו לדחות שוב ושוב את ביצוע הפעולות שהיינו לגמרי משוכנעים שנבצע אותן בזמן. התופעה שגורמת לנו לא לקיים את ההבטחות שהבטחנו לעצמנו.


השנה האזרחית החדשה כבר בפתח והיא מביאה עמה את אחד הסוגים המובהקים של הבטחות בלתי ממומשות. אני מתכוון כמובן להחלטות שאנו מקבלים לשנה החדשה. הסיבה לפופולאריות הגבוהה של החלטות לשנה החדשה היא שהסמליות הקיימת במועדים מסוימים כמו תחילת שנה נתפסת בעינינו ככוח שאפשר וכדאי לנצל אותו. אנחנו מאמינים שאם קיבלנו את ההחלטה בראש השנה האזרחית והגדרנו אותה כ"החלטה לשנה החדשה" זה מגביר את הסיכוי לכך שאכן נממש ונגשים אותה. אנחנו אומרים לעצמנו, בבטחון מלא, שהשנה זה יהיה שונה. השנה באמת נקיים את מה שהבטחנו לעצמנו.
יחד עם זאת, למרות שההבטחה הגלומה בהחלטות לשנה החדשה היא תמיד אופטימית, העובדות בשטח מראות שהתוצאות בפועל הן הרבה פחות אופטימיות מהתחזית. במחקר שערך לפני מספר שנים ריצ'ארד וייסמן, פרופסור לפסיכולוגיה מאוניברסיטת הארטפורדשייר בבריטניה, הוא גילה כי אצל ארבעה מתוך חמישה אנשים שקיבלו החלטות לשנה החדשה, אותן החלטות אינן מחזיקות מעמד אפילו שבוע! חשבו על זה רגע – שבוע. שבוע בלבד.

 

חשבו על הפער העצום בין ההתלהבות, הנחישות, האופטימיות והבטחון שמלווים אותנו כאשר אנחנו אומרים לעצמנו שהשנה בוודאות נשיג יעד ספציפי מיוחל, לבין העובדה המעציבה שאצל רובנו היעדים שהצבנו יתפוגגו כשבוע בלבד אחרי שניסחנו אותם לעצמנו.


אז מה עושים? איך אנחנו מוציאים את עצמנו מחברתם של הארבעה מתוך חמישה אנשים שהחלטותיהם לשנה החדשה מתפוגגות תוך שבוע ועוברים להיות האדם החמישי שכן מגשים את היעדים שהציב לעצמו? במחקרו בדק פרופסור וייסמן מהם גורמי המפתח שאפשרו לאחד מתוך חמישה אנשים כן להגשים את היעדים שהציב לעצמו בתחילת השנה.

 

הנה החשובים והמרכזיים שבהם:


להתמקד בשתיים שלוש החלטות בלבד – ההבטחה הגלומה בהחלטות לשנה החדשה גורמת לנו לקבל החלטות רבות, כלומר להתמקד בכמות ולא באיכות. קבלת שתיים עד שלוש החלטות בלבד תאפשר לנו להשקיע יותר משאבים (זמן, כסף, מאמץ וכו') בכל יעד ולכן תגביר את הסיכוי להשיג ולהגשים אותו.
להיות ספציפיים – רובנו מנסחים את היעדים שלנו בצורה כללית, אמורפית ולא מדידה, שאינה מייצרת מחויבות והנעה לפעולה. הסיכוי להשיג את היעד שהצבנו לעצמנו עולה ככל שהניסוח שלו מדויק יותר. לדוגמה, במקום להגיד שברצוננו "להוריד במשקל", עלינו להגדיר כמה קילוגרמים בדיוק בכוונתנו להשיל מעצמנו ותוך כמה זמן.

ניסוח מדויק ממקד אותנו, מאפשר לנו למדוד את ההתקדמות שלנו ומאפשר לנו לתקן את דרך הפעולה שלנו תוך כדי תנועה.


להגדיר את התועלת – ככל שהתועלת שתצמח לנו מהשגת היעד תהיה יותר מנוסחת וברורה כך יגדל הסיכוי שאכן נשיג אותו. התועלת היא התשובה לשאלה מדוע אנו מעוניינים בשינוי המסוים. בדוגמת המשקל למשל התשובה יכולה להיות שהירידה במשקל תאפשר לי להרגיש נוח יותר בבגד ים. ניסוח התועלת מאפשר לנו להגדיר את היעד לא רק כמשימה (להוריד במשקל), אלא כפעולה שיש לה משמעות ספציפית וברורה. משמעות זו היא שתאפשר לנו לגייס את המוטיבציה הדרושה כדי להשיג את היעד.


להתחייב בפני אחרים – המחקר והנסיון הקליני מראים שאנשים שאכן מגשימים את היעדים שהציבו לעצמם הם אלה ששיתפו אחרים בתוכניות שלהם והתחייבו בפניהם על ביצוע אותן תוכניות. כאשר ההחלטה שקיבלנו היא רק בינינו לבין עצמנו קל לנו יותר לחזור בנו ממנה. איש לא ידע שוויתרנו ולא נצטרך לתרץ ולהסביר זאת. כאשר אנחנו מתחייבים בפני אחרים, כלומר נותנים דין וחשבון לאדם אחר, רמת המחויבות שלנו להשגת היעד עולה באופן משמעותי ואיתה גם המוטיבציה שלנו לפעול.


להכין תוכנית פעולה – רובנו מניחים את ההנחה המוטעית לפיה מספיק שנקבל את ההחלטה כדי שנגשים אותה. בפועל, לעומת זאת, ההחלטה בדרך כלל מסמלת שינוי משמעותי וניכר שעלול להיתפס כמאיים, מרתיע וקשה להשגה. תוכנית עבודה מאפשרת לנו להפוך את השינוי הגדול למסלול שיש בו שלבים ותחנות שנתפסים בעינינו כאפשריים יותר. התוכנית עונה על שאלת ה"איך", כלומר באיזה אופן נגיע מהמצב הנוכחי, שלפני השגת היעד, אל המצב העתידי, שאחרי השגת היעד.
לסיכום – בסמליות של המעבר משנה אזרחית שמסתיימת לשנה אזרחית שמתחילה אכן יש כוח ואת הכוח הזה בהחלט ניתן למנף לשם השגת היעדים שהצבנו לעצמנו. יחד אם זאת, לא ניתן להסתמך אך ורק על הסמליות, חזקה ככל שתהיה, וכדאי לתגבר אותה באמצעות הכלים שתיארתי כדי שבסיום השנה האזרחית הבאה נוכל להתגאות בכך שאכן השגנו והגשמנו את ההחלטות שקיבלנו בראשיתה.

פיני שרגיל בן סירה, מאמן, עובד סוציאלי ומומחה לטיפול בדחיינות. נייד: 054-4240616

 


 

עבור לתוכן העמוד