שיווק בתקציב קטן – זה אפשרי!

 

לקראת יום העסקים הקטנים שחל החודש גרם לנו להרים את הכפפה ולשאול את ורד חורי, מנכ"לית ewise ותותחית שיווק, איך אפשר לשווק עסק קטן עם תקציב מוגבל.


"עסקים קטנים ועסקים בכלל בהחלט צריכים להיות מחושבים היטב עם התקציב שלהם והיכן הם מפזרים אותו. עם זאת, אני מאמינה מאוד גדולה ב'שיווק הוליסטי', זאת אומרת שככל שעסק יגלה נוכחות באפיקים שונים ויפגוש את הלקוחות בשלבים אחרים של תהליך הקנייה (לפני שהם מביעים עניין, בזמן שהם מחפשים, ברגע הרכישה ואף אחרי הקנייה)  -  כך העסק יגביר את הנראות ואת הזכירה של הלקוח את העסק".


מה זאת אומרת שיווק הוליסטי?
"בשיווק הוליסטי אפשר לחבר אפיקים שונים גם באונליין, באינטרנט וגם מחוצה לה. אגב, יש שיווק שאפשר לעשות בחינם כלומר, ההפצה של השם שלנו תיעשה ללא תשלום ונשלם רק עבור הזמן שלנו (או איש המקצוע שיעשה את זה עבורנו). לדוגמה, להיות מנהלים של פורום אינטרנטי פופולרי באחד מהאתרים הגדולים. בנוסף, יש גם אתרים באינטרנט בהם ניתן לשלם רק עבור לידים (פניות לעסק) ואז זה מאוד משתלם כי אתם משלמים עבור ההצלחה".


באילו אפיקים אפשר וכדאי לשווק?
לפני שבוחרים את האפיקים, בעלי העסקים צריכים לשאול את עצמם ארבע שאלות מרכזיות:
1. מה המוצרים שלנו? מי אנחנו ומה אנחנו מוכרים – זה נשמע בסיסי אבל זה בהחלט משהו שישפיע גם על התקציב, גם על המסר וגם על הכתיבה השיווקית שלנו. החליטו מהם המוצרים/השירותים אותם תרצו לשווק ומדוע שיבחרו בכם על פני המתחרים?
2. אפרופו מתחרים – כיצה הם משווקים? עקבו אחר המתחרים שלכם, לא כדי להעתיק חלילה, כי אם לשפר תוך שאתם תמיד מקפידים להיות נאמנים לעסק שלכם ולשפה שמתאימה לכם.
3. למי הם פונים? מי הקהל אליו המתחרים שלכם משווקים את מוצריהם? האם מדובר בזה שמשתמש במוצר? אולי יש מישהו אחר שמשפיע על החלטת הקנייה? לדוגמה, ברכב משתמשים ההורים, אך פעמים רבות הילדים הם אלה שמנסים לשכנע אותם באיזה רכב "מגניב" לנסוע. מענה על קהל יעד גם ירמוז לנו על ההחלטה היכן לשווק – כי הרי קהל היעד שלנו צורך מדיה במקומות שונים ויש לפגוש אותו באתרים ובמקומות בהם הוא נמצא.
4. מהן המטרות שלהם? האם הם שואפים להגדיל מכירות ולהביא לקוחות חדשים? אולי דווקא לשווק ללקוחות קיימים או בכלל להגדיל את רשימת התפוצה כדי לשווק במיילים בדיוור ישיר.
לפי המטרה עליה נחליט, בשילוב עם סוג המוצר וקהל היעד שלנו, נקבל החלטה על תמהיל השיווק ההוליסטי.


ניקח לדוגמה חנות לשמלות כלה – איך נעשה לו שיווק הוליסטי?
"שיווק לכלות ולמשפחתן יכול להיעשות באינטרנט בהרבה פלטפורמות, אבל יש לזכור שהאוכלוסייה היא פחות או יותר מקומית (אלא אם העסק ממוקם בתל אביב, לשם מגיעים מכל הארץ כדי למצוא את שמלת החלומות). לכן יש לפרסם במקומות שהם רלוונטיים לקהל המקומי.
באופליין אפשר להיעזר בעיתונות, אבל פחות בפרסומות אלא יותר במדור שמרכז תוכן איכותי שאנחנו המנהלים שלו, או פורום בו הקוראים יכולים לשלוח שאלות. אפשר לשתף פעולה עם גני אירועים שימליצו על החנות תמורת עמלות, או שאפשר לערוך תצוגת אופנה ולהזמין את כל תושבי האזור. וזה רק על קצה המזלג.
תחשבו על דרך להיחשף לקהל המקומי, תוך שאתם הופכים את הידע שלכם לבעל ערך ללקוחות הפוטנציאליים. ייתכן שתפגשו אותם לפני שהם רוצים לרכוש בכלל, אבל בעתיד הם ימליצו עליכם או ישתמשו בשירותים שלכם כי נחשפו לרמת המומחיות שלכם בתחום".


ומה באונליין?
"באונליין אפשר להגיע אל הקהל ממש ברגע הרלוונטי בעזרת קמפיין ממוקד בפייסבוק, שפונה לנשים בגילאים הרלוונטיים, באיזור הגיאוגרפי שלכם ואפילו עם סטטוס משפחתי "מאורסת"/"רווקה". בנוסף, אפשר לפרסם ביוטיוב על גבי סרטונים רלוונטיים.
קחו בחשבון שהמהלכים הללו עולים כסף ואוכלים מהתקציב. לטווח הארוך, גם קידום אורגני בגוגל יביא לכם לקוחות רבים, לרוב בתקציבים נמוכים יחסית".


ואם אנחנו רוצים לצמצם עלויות ועדיין לשווק?
"יש דברים שעלותם היא זמנכם בלבד, או סכום ממש קטן כמו דיוור קבוע ללקוחות ומתעניינים בדואר אלקטרוני (ממליצה על זה בחום!), נוכחות בפורומים ובקבוצות רלוונטיות ברשתות חברתיות וברשת בכלל, רישום באינדקסים ובאתרים כמו 'גוגל מקומות' וגם שימוש בשיווק בסלולר.
לאותה חנות לשמלות כלה הייתי ממליצה לקדם גם תמונות באתרי תמונות שונים כי זה מה שהגולשים מחפשים ואת זה הם גם ישתפו עם חברים. הקפידו שתהיה חותמת מים קטנה על גבי התמונה (סימן של לוגו דהוי, טלפון, שם או אתר אינטרנט), כדי שתקבלו קרדיט על השימוש בתמונה וגם פניות לעסק".


טיפים מועילים לשיווק ברשתות חברתיות לעסקים קטנים
"היום כולם רוצים להראות נוכחות במדיה החברתית ובפרט בפייסבוק. אני מציעה לכם לשקול היטב ולהבין כמה יסודות מרכזיים. אמנם יש רשתות חברתיות רבות אך אדגים את העקרונות בהקשר של פייסבוק, שהיא ללא ספק הרשת החזקה והגדולה בארץ ובעולם כולו.
1. רשת חברתית זה לא אתר אינטרנט! לפתוח עמוד בפייסבוק לא עולה גרוש, אבל המדיה דורשת מאיתנו להשקיע תקציב כדי להגדיל את הדף. אל תשכחו שיש לפרסם סטטוסים כמה פעמים בשבוע, אחרת הדף שלנו רק יזיק לנו תדמיתית. אתר איכותי עולה הרבה כסף להקמה, אך ברמת התחזוקה היומיומית אין צורך לעדכנו כל הזמן, אבל כן צריך לשווק ולפרסם גם אותו.
2. רשת חברתית היא לא לוח מודעות! ייתכן שאתם רגילים לפרסם בעיתונות או באמצעות שילוט ופליירים, בהם אתם פשוט מפרטים את המבצעים שלכם. בפייסבוק זה עובד קצת אחרת. כדי להיות חלק מהשיחה, עליכם לייצר תוכן ולהיות זמינים כדי להשיב לגולשים ובאופן כללי – להתקשקש.
3. 200 סטטוסים בשנה – על מה נכתוב? כאמור, יש לפרסם הרבה תוכן בשבוע. אתם יכולים ליצור שילוב של תכנים הקשורים לעסק שלכם כמו: הודעות רשמיות, מבצעים, מוצרים חדשים, שינויים כאלו ואחרים, ותכנים שמעניינים את הגולשים כמו: טיפים, סרטונים נחמדים, תמונות מעניינות וכל דבר שיגרום להם ללחוץ על הלייק הנכסף ולשתף עם חברים.
הדף שלכם צריך להכיל יותר ערך של תוכן מאשר מבצעים.

 

רוצים לשווק ברשתות החברתיות, אבל אין לכם את הניסיון והידע המקצועי? שירות Beeper UPsale יעשה את כל העבודה עבורכם, החל מבניית קמפיין דיגיטלי, דרך איסוף לידים איכותיים ועד לסגירת המכירה.

עבור לתוכן העמוד