העסק שלך יכול (וצריך) להרוויח יותר- ניהול זמן, מדידת החזר על השקעה ורווחיות

כולנו מנהלים!  שכירים, מנהלים בכירים, בעלי עסקים ואפילו מי שמובטל מעבודה כרגע - כולנו מנהלים: את עצמנו, את הזמן שלנו, את המשפחה, את החיים שלנו.

ניהול זמן אפקטיבי עוזר לנו להפיק יותר באותו משך זמן, ממלא אותנו תחושות של סיפוק, הצלחה ועמידה ביעדים. מאמרים רבים כבר נכתבו על ניהול זמן. אנחנו רוצים לגעת בנקודה אחרת.
בכל עסק יש אלמנט של שירות, ושירות מצריך זמן. גם עסקים שמוכרים מוצרים (ולא שירותים) "מבזבזים" את הזמן בשיווק, מענה לפניות של מתעניינים, מענה ללקוחות וטיפול באתגרי שירות רבים.

 

אז איך מכניסים את הזמן הזה לחישובים שלנו הנוגעים לרווחיות של עסקה ושל העסק כולו?

 

 

 

מדידת החזר על השקעה: רווחיות העסק וניהול זמן
נתחיל במה שקל- רווחיות העסק
לפחות פעם בשנה אתם מתבוננים על דו"חות של רווח והפסד ורואים, שחור על גבי לבן, האם העסק רווחי. האם ההכנסות גדולות מההוצאות ובכמה. מה הרווחיות והכדאיות של העסק שלכם.
אבל, איך בוחנים את העסק ברמה היותר ספציפית – איך יודעים אם התמחור שלנו פר עסקה הוא נכון? עסקים מבוססי שירות נתקלים המון בבעיה זו, אך כל העסקים צריכים למדוד את הזמן של מנהלים ועובדים כדי לבחון החזר על השקעה.


החזר על השקעה... מה זה..?
באנגלית-  ROI - Return On Invesment, כלומר למדוד כמה "הכנסנו" לעומת כמה "הוצאנו".
נהוג להשתמש במושג בהקשר של פרסום ושיווק.
למשל- השקענו במודעה בעיתון 1,500 ₪. עקבנו אחרי הפניות שהגיעו מהמודעה (אפשר למשל לחייב להגיע עם המודעה כדי לקבל הטבה ממש שווה) וגילינו שהרווח מהעסקאות שנוצרו בזכות המודעה היה 1,000 ₪ - לא החזרנו את ההשקעה שלנו.
בפרסום דיגיטלי קל יחסית למדוד את המדדים האלו, כי הכל מדיד ומתועד וקל לעשות שינויים גמישים ומידיים כדי לשפר נתונים של קמפיין כדי שכן יהיה החזר על השקעה (למשל פרסום בגוגל / פייסבוק).


 

אז איך נמדוד רווחיות של פרויקט בעזרת ניהול זמן יעיל?
כמו כל דבר בעסק שאנחנו מנסים למדוד (הוצאות, מספר לקוחות, הכנסות וכל נתון מספרי אחר) חשוב למדוד את הזמן שלכם. הוא יקר ואין לו תחליף.
היום שלנו צריך להיות מנוהל בצורה כזו שנדע מה אנחנו עושים בתכנון מראש ונשאיר לנו "איים" של זמן ריק לדברים בלתי צפויים. בעזרת אקסל, אפליקציות חינמיות למדידת זמן (גם בסלולאר) תוכלו ממש לפתוח סטופר בביצוע פעולה ולתעד את זה.


אוי.. זה נורא קשה - למה זה טוב?
אכן, יש בזה משהו מאוד טרחני – למדוד את הזמן שלנו ולעקוב אחרי כל 'פיפס'.
אבל - נכון שגם אתם מכירים את הלקוחות האלו ש"חופרים" לכם בטלפון לפחות פעם ביום  וגוזלים מכם המון זמן? נכון שיש פעולות שאתם מבצעים כחלק מהשירות של הלקוח ואתם פשוט לא יודעים כמה זמן אתם משקיעים בזה? ומה עם שיחות הטלפון והמיילים הלא צפויים, מי משלם עבור הזמן הזה?
אז לא צריך לשכור עכשיו עובד נוסף שיעבור בין כולם עם סטופר וימדוד כל דקה, אבל מעקב וניתוח חודשי של המספרים יעזור לכם להבין כמה אתם מקבלים מכל לקוח פר שעת עבודה (הסכום החודשי שקיבלת מלקוח פחות עלויות שהיו לכם, לחלק בשעות העבודה שהשקעתם בו).
אל תצטערו אם תגלו שחלק מהלקוחות משלמים לכם סכומים זעומים (ולעיתים אפילו אתם משלמים להם...) – שמחו על התובנות ועשו שינוי. דברו עם הלקוח, תוכלו אפילו לשקף לו את המספרים, שנו את התמחור, ואם אי אפשר - היפרדו מהלקוח, והזמן שלכם יתפנה לטיפול בשיווק והבאת לקוחות כדאיים באמת.


קבלו בונוס - תמחור בקלות!
בנוסף לבדיקת רווחיות של הפרויקט השוטפים, תוכלו להיעזר בנתונים לפרויקטים חדשים.
תיעוד של הפעולות היומיומית יעזרו לכם לקבל תמונת מצב של כמה זמן באמת לוקח לכם לעבוד סביב פרויקט כזה או אחר. תוכלו לתמחר הצעות מחיר בצורה שקולה עם סיכון נמוך ליפול בכדאיות כי אתם עכשיו אתם כבר יודעים לכמת לא רק הוצאות והכנסות, אלא גם את הזמן שלכם!


 

נו... אז כמה זמן לקח לכם לקרוא את המאמר הזה? וכמה הרווחתם ממנו?

עבור לתוכן העמוד