שיווק הוליסטי אפקטיבי - איך עושים שיווק בתקציב קטן לעסק קטן?

נכון, אין סוף לתקציבים שאפשר להשקיע בשיווק, אבל שיווק הוליסטי לא מחייב תקציבים גדולים בהכרח, אלא מאפשר לנו לחלק את הזמן והתקציב בצורה חכמה.
יש הרבה מאד אפשרויות לשיווק שאפשר לעשות בחינם לגמרי או בעלויות מצחיקות, או במילים אחרות: ההפצה של השם שלנו תעשה ללא תשלום ונשלם רק עבור הזמן שלנו (או איש המקצוע שיעשה את זה עבורנו).

ורד חורי - מנכ"ל e-wise  שיווק חכם ברשת

 

הנה רק כמה דוגמאות, יש עוד המון:

  • שקלו לנהל פורום אינטרנטי פופולארי באחד מהאתרים הגדולים.
  • שקלו לנהל קבוצה מקצועית בפייסבוק כל אחד יכול לפתוח קבוצה ולהתחיל לצרף חברים. אם תחלקו ידע מקצועי בעל ערך והקהל הנכון יהיה בקבוצה, זה יתרום רבות למותג שלכם. חינם לגמרי.
  • דיוורים – לשלוח מיילים לא עולה כסף, ועלות מנוי באחת מחברות הדיוור נע בין כלום לכמה עשרות שקלים בחודש, ואם יש לכם רשימה גדולה – כמה מאות.
    האפקט של דיוור לרשימה גדולה הוא עצום וההשקעה הכספית זעומה.
  • סרטונים מקצועיים: קחו מצלמה, צלמו טיפים מקצועיים, רגע מיום העבודה, תהליך הפקת מוצר וכל רעיון יצירתי אחר, העלו את הסרטון ליו-טיוב ולרשתות החברתיות, ואם הסרטון טוב – יצרתם באז רציני – חינם לגמרי.
  • בנו אתר – כיום יש פלטפורמות מצוינות לבניית אתר בחינם. לדוגמה ב wix האתרים נראים מצוין ואם תשקיעו זמן, מחשבה, ומעט כסף בגרפיקה, תוכלו לקבל אתר מרהיב שיעשה לכם שירות לאורך זמן.
  • השתמשו בשירותי פרפורמנסישנם משרדי פרסום וחברות שונות שמציעות שירותי שיווק ואתם משלמים רק או בעיקר עבור לידים (פניות לעסק), זה מאוד משתלם כי אתם משלמים עבור ההצלחה ולא לוקחים סיכון בתקציב גבוה.
  • שיתופי פעולה: הציעו לעסק משלים עמלה תמורת הפניית לקוחות, שתפו פעולה עם תחומים משלימים ואפילו עם מתחרים וצרו יחד מגזין מקצועי, הציעו להתארח ולתרום את הידע שלכם במאמר אורח בניוזלטר בתחום משלים, בקבוצות, פורומים, תכניות טלוויזיה, רדיו, בקיצור - רק תפתחו את הראש למה שסביבכם, תהיו יצירתיים ואין סוף לאפשרויות...

 רגע, יש לי סחרחורת מכל האפשרויות! איך אני מחליט באילו אפיקים כדאי לי לשווק?

לפני שבוחרים את האפיקים לשיווק בעלי העסקים צריכים לשאול את עצמם  4  שאלות מרכזיות:

1.      מה המוצרים שלכם?
מי אנחנו ומה אנחנו מוכרים – נשמע בסיסי אבל זה בהחלט משהו שישפיע גם על התקציב וגם על המסר ועל הכתיבה השיווקית שלנו.
החליטו מה המוצרים או השירותים שתרצו לקדם כרגע והזכירו לעצמכם -  למה שיבחרו בכם על פני המתחרים?

2.      אפרופו מתחרים – כיצד הם משווקים?
עקבו אחר המתחרים שלכם, לא כדי להעתיק מהם, אלא כדי להכיר את אפשרויות השיווק בשוק שלכם, איפה הם משווקים (אולי תצטרפו ותרצו להיות שם גם) ואיפה לא (אולי תהיו החלוצים באפיק שיווק מסוים ותזכו לבלעדיות וחשיפה אדירה), שימו לב שאתם תמיד מקפידים להיות נאמנים לעסק שלכם ולדבר בשפה שמתאימה לכם.

3.      למי אתם פונים? מי הקהל אליו פונה השיווק שלכם?
האם זה המשתמש במוצר? אולי יש מישהו אחר שמשפיע על החלטת הקנייה?
למשל – ברכב משתמשים ההורים, אך פעמים רבות גם ילדים מנסים לשכנע את ההורים באיזה אותו "מגניב" לנסוע.
מענה על קהל יעד גם ירמוז לנו על ההחלטה היכן לשווק – כי הרי קהל היעד שלנו צורך מדיה במקומות שונים ויש לפגוש אותו באתרים ובמקומות בהם הוא נמצא.

4.      מה המטרות שלכם?
האם להגביר מכירות באמצעות מכירה ללקוחות חדשים? אולי דווקא לשווק ללקוחות קיימים ולהגדיל את סל המוצרים של כל לקוח? או אולי המטרה כרגע היא להגדיל את רשימת התפוצה כדי לשווק במיילים בדיוור ישיר בהמשך. חשוב לקבוע מטרה ספציפית לשיווק. המטרה "למכור" היא לא מספיק ספציפית בכדי להגיע להצלחה.

לפי המטרה עליה נחליט, בשילוב עם סוג המוצר וקהל היעד שלנו נקבל החלטה על תמהיל השיווק ההוליסטי.

טיפים לשיווק באמצעות הרשתות החברתיות:

לפני שפותחים פרופיל בעוד רשת חברתית, אני מציעה לכם לשקול היטב ולהבין כמה יסודות מרכזיים. יש רשתות חברתיות רבות ולכולן כמה עקרונות דומים, אדגים את העקרונות דרך רשת הפייסבוק, שהיא ללא ספק הרשת החזקה והגדולה בארץ ובעולם כולו -

1.      רשת חברתית זה לא אתר אינטרנט!
נכון שלפתוח עמוד זה חינם לחלוטין אבל המדיה דורשת מאתנו להשקיע תקציב כדי להגדיל את הדף ולחשוף את הפרסומים שלנו, וגם לפרסם סטטוסים כמה פעמים בשבוע, אחרת הדף שלנו יהיה "מת" ורק יזיק לנו תדמיתית. לפני שאתם פותחים עוד דף עסקי, חשבו האם זה מתאים לכם, האם יש לכם את הזמן והמשאבים להשקיע והאם אתם מסוגלים לייצר תוכן באופן קבוע ורציף. אם התשובה היא לא - אולי עדיף להתמקד באתר. אתר איכותי עולה הרבה כסף להקמה אך אין צורך לעדכן אותו בכל יום.

2.      רשת חברתית היא לא לוח מודעות!
ייתכן ואתם רגילים לפרסם בעיתונות או לייצר שלטים ופליירים, ושם אתם יכולים פשוט להכריז על מבצע או מוצר או שירות חדש. בפייסבוק זה עובד קצת אחרת וכדי להיות חלק מהשיחה עליכם לייצר תוכן מעניין באמת ולהיות זמינים לגולשים שנמצאים שם כדי... להתקשקש!

3.      200 סטטוסים בשנה – על מה נכתוב?
אני מציעה לכם ליצור שילוב של תכנים הקשורים לעסק שלכם כמו: הודעות רשמיות, מבצעים, מוצרים חדשים, שינויים כאלו ואחרים עם תכנים שמעניינים את הגולשים כמו: טיפים, סרטונים נחמדים ורלוונטיים, תמונות מרהיבות, משחקים, חידות, הומור, שיתוף בחוויות פנימיות בעסק וכל דבר שיגרום לאנשים ללחוץ על הלייק הנכסף ולשתף עם חברים. הדף שלכם צריך להכיל יותר ערך של תוכן מאשר מבצעים.

אם אתם לא נהנים מזה, אל תעשו את זה!

אין טעם לפתוח חשבון בלינקדאין דף פייסבוק וחשבון פרסום בגוגל ויו-טיוב אם אתם  למשל טכנופוביים... אם אתם אוהבים לכתוב, פתחו בלוג. אם אתם אוהבים לצלם, פתחו בלוג צילום או חשבון אינסטגרם ופינטרסט. אם אתם אוהבים מספרים, התחילו להריץ קמפיינים בגוגל ובפייסבוק. אם אתם אוהבים לתקשר עם אנשים – פתחו פורום, אם אתם אוהבים לדבר מול מצלמה – פתחו ערוץ יו-טיוב, אם אתם אוהבים פגישות פנים מול פנים

– הציעו פגישות ייעוץ בחינם, אם אתם אוהבים במה - קיימו הרצאה חינם לקהל שלכם וכו' וכו'... והכי חשוב – תיהנו מזה!

 

ורד חורי, אמנית שיווק באינטרנטומנכ"לית ewise – שיווק חכם ברשת.

 

עבור לתוכן העמוד