איזה דשן יגרום לצמיחה בעסק שלך?

ט"ו בשבט. יש זמן יותר טוב לדבר על צמיחת העסק שלכם?


תחילת השנה האזרחית החדשה כבר מאחורינו, ואיתה המשימות, הסידורים והבירוקרטיה של תחילת השנה. עכשיו זה הזמן לעצור ולעשות חושבים, איך נגרום לצמיחת העסק?


 

האם העסק שלי בצמיחה?


זוכרים שפעם גידלנו ראש דשא? היה קל לזהות את הצמיחה אז: כל יום ראינו בו שינוי, בהתחלה הוא היה חום ויבש, דאגנו לו למים וראינו ניצנים של צמיחה, וככל שעברו הימים ראינו שהוא צומח וצומח. עסק הוא יותר מורכב מראש דשא. כדי לדעת אם העסק בצמיחה צריכים להעמיק ולרדת לרזולוציות נמוכות יותר. יותר מזה, צמיחה אפשר לעשות רק כשיש לארגון יתד חזק ובטוח שהוא יכול לעבוד איתו. כאשר אתם נגשים לבדוק האם העסק שלכם בצמיחה, הקפידו לשאול את השאלות הבאות:

  1. האם האדמה שלי פורייה? עסק הוא ממש כמו שתיל, כדי שיצמח ויניב פירות על האדמה עליה הוא צומח להיות פורייה וחיה. לפעמים על קעקע פורייה יש כמה עשבים שוטים שיש לתת להם מענה. עשבים אלו יכולים להיות בעיות, חולשות, נורות אדומות שעליכם למצוא להם מענה יסודי. לפני שתתכננו צמיחה, זהו את העשבים השוטים בעסק שלכם ודאגו לטפל בהם. 
  2. אילו מנועי צמיחה יש לי בעסק? לעסק יכולים להיות מספר מנועי צמיחה. מנוע הצמיחה יכול להגיע למשל מהכיוון של אחד המוצרים שלכם. בדקו האם יש מוצר מסוים שנמכר לעיתים קרובות? האם המכירות של המוצר הכי רווחי שלכם עולות? יכול להיות שניתוח של המצב יפתיע אתכם, יכול להיות שתחליטו להתרכז במוצר אחד בלבד ולזנוח את השאר, ויכול להיות שתבינו את הצרכים לעומק ותחליטו לייצר מוצר חדש או סדרה של מוצרים.
  3. מנוע הצמיחה יכול להגיע גם מכיוון הלקוחות. ייתכן ויש לכם לקוח מסוים שכדאי להשקיע בהעמקת הקשר והצעת מוצרים נוספים. ייתכן ולקוחות מסוג או מתחום מסוים הם הלקוחות הטבעיים שלכם ואולי אם תפנו לקהל זה בלבד תיצרו לעצמכם מומחיות שתגרום לצמיחה אדירה. מנועי הצמיחה הם החדשנות שיש לעסק שלכם להציע למתעניינים וללקוחות שלכם. החידוש יכול להיות הבידול המוחלט שיש לכם, ולהפוך לקרקע איתנה להתרחבות בשוק או אפילו פריצה לשוק חדש. בחשיבה על מנועי הצמיחה, נסו לשאול את עצמכם: מה התועלת? מה הערך המוסף שאתם מעניקים ללקוחות שלכם?
  4. זכרו שכדי לייצר צמיחה עליכם להתקדם קדימה רק עם החוזקות שלכם, שקלו להיפרד מתחומים מצליחים פחות של העסק.

מה אני צריך לבדוק לפני הפריצה קדימה?
מערכת ההשקיה שתהפוך את ראש הדשא שלכם לעץ היא הארגון ומחלקותיו השונות.
בחשיבה על צמיחת העסק אנא וודאו שהארגון מוכן לצעוד אתכם כמה צעדים קדימה: החל מתקציבים, דרך כוח אדם לוגיסטיקה וכדומה.
לאחר ההבנה שהארגון יכול לצמוח, חשוב לעשות זאת בזהירות ובהתמדה, שלב אחרי שלב. ראשית, אם יש צורך בגיוס עובדים, כבר בשלב הגיוס ספרו על התרחבות העסק ותכנית הצמיחה. ואם יש עובדים קיימים – זכרו ששינוי הוא דבר מפחיד לכל אדם, וודאו שהעובדים מודעים למציאות החדשה שמתקרבת, מוכנים לשינוי ומודעים לחוזקות ולבידול של הארגון ומוצריו. וכמובן וודאו שכל העובדים מגויסים איתכם לצעוד קדימה. שיתוף העובדים בתהליך יגרום לתחושת גאווה רבה ומוטיבציה להמשך.

איך תהיו בטוחים שכל העובדים והמחלקות בארגון אתכם באותו ראש (דשא!):
- תכשירו ותעצימו את עובדי הארגון.
- תנו בהם אמון, תנו להם חיזוק על היכולות וההישגים שלהם.
- פזרו את האחריות והסמכות בין עובדי הארגון.
- קחו בחשבון שיהיו נפילות והכינו תכנית מגירה שתכלול טווח נפילה, גם כלכלי וגם כוח אדם.  

לסיכום: חמשת השלבים לבניית צמיחה עסקית:

זה הזמן לפתוח את מערכת ההשקיה, לפזר דשן,  ואולי גם לפתוח מוסיקה קלאסית (אומרים שצמחים אוהבים את זה, לא?!), ולצעוד קדימה:

  1.  זהו את המוצר שהכי משקף לא רק את החוזקות שלכם, אלא יותר מזה, מוצר שהכי משקף את הבידול שלכם על פני המתחרים, הוא יהיה מוצר הדגל שמעתה יהיה הפנים של הארגון. דאגו להציב את מוצר זה במרכז, לפתח אותו, למתג, להעשיר ולהתכונן לקידום המוצר והצבתו בקדמת הבמה.
  2.  זהו את הכוח המניע, הורידו תחומים/מוצרים שלא ממנפים את הארגון ובכך לא תורמים להגדלת רווחיותו. 
  3.  זהו את החולשות של הארגון שלכם, נסו לתת מענה לחולשות שלא יהוו עבורכם מכשול בהמשך, דאגו לשים זרקור לתחומים בהם אתם צריכים חיזוק. 
  4.  זהו את האיומים של הארגון מצד אחד, ומצד שני דאגו למנף את ההזדמנויות. הזדמנות יכולה להיות חג או אירוע, ירידת מחירים של הסחורות שלכם, פיתוח טכנולוגיה חדשה וכדומה. 
  5. הכינו את כל העובדים, הלקוחות והספקים ששינוי מגיע וצאו לדרך!
    אנחנו בחברת ביפר מאמינים ומעודדים צמיחת עסקים, לחברה מגוון שירותים ופתרונות שבהחלט יעזרו בדישון העסק שלכם ולצמיחה. שירות מענה טלפוני אנושי עוזר לעסקים בצמיחה שעדיין לא מחזיקים פקיד/ה במשרה מלאה אבל רוצים לתת מענה וזמינות ללקוחותיהם, 24 שעות ביממה, או לתת מענה נוסף גם בשעות העומס וגם לאחר שעות הפעילות.  
     

אנו מאחלים לכולכם ט"ו בשבט שמח, צמיחה אדירה בעסק שלכם ושהיובש היחידי שנחווה יהיה רק מהפירות היבשים!

 

 

נכתב ע"י : מעיין צוויג - מרקום ביפר תמיד ניתן לשמוע תגובות ישירות: maayanz@beeper.co.il

 

עבור לתוכן העמוד