איך תשפרו את התוכנית העסקית בארבעה צעדים פשוטים?

כדי להקים ולקיים עסק צריך תוכנית עסקית. זה אולי נשמע מובן מאליו, אבל לעיתים בעלי עסקים לא מבינים את חשיבותה של תוכנית עסקית או מפחדים להתעסק עם כל התכנונים האלו, ובוחרים בגישת "כל יום ביומו", שהיא למעשה גישה של כיבוי שריפות. יכול להיות שלטווח הקצר הגישה שלהם תעבוד, אבל היא תדרוש יותר מדי אנרגיות ולא תאפשר מספיק צמיחה לעסק.
עכשיו, בין ראש השנה לדצמבר זהו זמן מצוין לבחון את התוכנית העסקית שלכם ולדייק אותה בכמה צעדים פשוטים לקראת השנה החדשה שבדרך:

הצבת יעדים ריאליים
חשבו מהו יעד המכירות השנתי שלכם וחלקו אותו ל-12 חודשים. בכל חודש התמקדו רק ביעד החודשי הקטן שלכם, בכל שבוע ביעד השבועי. היו במעקב מתמיד אחרי העמידה ביעדים. כך, גם אם תיתקלו בבלת"מים לאורך השנה או לקראת סופה, סביר להניח שלא יהיו להם משמעויות הרות אסון, כי במהלך השנה הקפדתם להגיע ליעדים הישימים שלכם.

השלם גדול מסך חלקיו
לצד חלוקת היעד השנתי ליעדים חודשיים, בנו 4 תוכניות עסקיות רבעוניות במקום תוכנית שנתית אחת. בתחילת כל רבעון בדקו מהם האירועים שמתקיימים באותו רבעון ומהם ההישגים שתרצו להגיע אליהם (למשל - הגדלת נפח הלקוחות באחוז מסוים, שיפוץ החנות, שכירת עובד נוסף). בסיום כל רבעון בדקו לאילו מההישגים הגעתם, מה עבד ומה לא, והסיקו מסקנות לקראת הרבעון הבא.

ועכשיו - שיווק
עכשיו, כשאתם יודעים אילו אירועים, חגים ומועדים מתקיימים ברבעון הקרוב, תוכלו לתכנן 2-3 קמפיינים שיווקיים בהתאם. עבדו מהסוף להתחלה: סמנו לעצמכם מתי האירוע מתרחש, כשבועיים שלושה לפני כן סמנו לעצמכם להתחיל לשווק לקראתו בפלטפורמות שתבחרו לצורך כך ומספר ימים לפני כן רשמו לעצמכם להכין את החומרים השיווקיים. לא פחות חשוב - קבעו לעצמכם ביומן שבסיום הקמפיין תבדקו האם היה מוצלח ולמדו ממנו לקמפיינים הבאים.

הנאה שיוצרת הנעה
כשהתוכנית העסקית כתובה וברורה, כשהיעדים מחולקים לפרקי זמן קצרים וכשגם השיווק הופך למשימה ברורה ולא מאיימת - אפשר ליהנות מהדרך, לא להיות במצב תמידי של כיבוי שריפות ואפילו להתפנות לחשוב על הזדמנויות עסקיות או שיווקיות חדשות. התכנון המוקדם אמנם לוקח זמן ואנרגיות, אבל הוא מאפשר לכם לפעול בצורה רגועה ושקולה לאורך הדרך - וזה הדבר הכי טוב לעסק שלכם ועבורכם.

בהצלחה!

 

עבור לתוכן העמוד